Hans Postelmans Breda © 2005-2008 - singelloop breda 2008 - dwars door dongen - dorpsloop - terheijdenloop - dauwrennen foto's - warandaloop 2007 - Dordrecht by Night - Herfstmarathon - Breda by Night - treinen botsen op hsl-zuidtraject - uitslag examen vaarbewijs 1 vb1 - rampenoefening hsl-zuid
LifeBlogAvonturen met BootsmanPhotoBlog

19 augustus 2006

Marksluis blijft gesloten...

Al weken is Bootsman niet uitgevaren vanwege onbestendige weersomstandigheden. Ondanks de onheilspellende neerslagpercentages op diverse weerwebsites hebben we vanmiddag toch de stoute schoenen aangetrokken en zijn Bootsman en de Waterman, onder een lekker zonnetje, uitgevaren voor een vaartocht van ruim twee uur richting Drimmelen. Matthijs en Thomas zijn ook mee. Halverwege de route passeren we de Marksluis. Ook best spannend, want Bootsman werd (bij mij weten) nog nooit geschut.

Als we de Markssluis naderen zijn de sluisdeuren dicht en staan de lichten op rood. Even wachten dus. Enkele minuten later veranderen de sluislichten in een rood en een groen licht. Teken om de Waterman en Bootsman klaar te maken voor het invaren van de sluis. De sluisdeuren openen idd en als deze helemaal open zijn gaat het sluislicht helemaal op groen. Invaren maar. Het schutten gaat zonder problemen. Wel zien we achter ons hele donkere luchten. Dat voorspeld niet veel goeds. Voor deze gasten trouwens ook niet. Die zijn er even later gloeiend bij. We weten het tot de haven van Drimmelen droog te houden. Als we in de Restaurant de Branding ons eerste consumptie nuttigen barst de hel los. Onweer en veel, heel veel regenwater zien we uit de hemel vallen. Anderhalf uur later is het bijna droog. De Wiener Snitzel smaakte ons best en we besluiten na het leegscheppen van de Waterman en Bootsman rap terug te varen naar Terheijden.

Matthijs en Thomas laten we in Drimmelen achter. Die worden later opgehaald door Jolanda. We vinden het niet verantwoord om hen beide mee terug te laten varen. Onbestendige weersomstandigheden! Goed gedacht bleek achteraf.
Jeroen en ik vertrekken omstreeks 19.15 uur uit de jachthaven van Drimmelen. Ingepakt in regenkledij en elk voorzien van een parapluke.
Halverwege de eerste stuk (Drimmelen - Oosterhout), onder het viaduct op de A59 (Maasroute), schuilen we voor weer een HOOSBUI (geen onweer). 15 minuten later klaart de hemel weer op en kunnen we verder varen richting de Marksluis in Oosterhout.

Daar aangekomen staan de sluislampjes op rood. "ALLE sluislampjes staan op ROOD", denken Jeroen en ik . De Marksluis blijft ook na twintig minuten hoopvol dobberen voor de sluis potdicht. K*T! Gelukkig hebben we telefoon en een PDA (Lang Leve Web 'n Walk) aan boord. Via het thuisfront (Thomas is inmiddels thuis) laten we zoeken naar Marksluisinfo op het www. Thomas vindt die ook. "De Marksluis schut niet meer na 16.00 uur op zaterdag", zegt Thomas. Een gevoel van onmacht (GEEN PANIEK) maakt zich meester van de (on)ervaren schippers . Thomas vind ook een telefoonnummer wat later een faxaansluiting blijkt te zijn. We surfen verder middels de PDA en vinden een telefoonnummer van de sluiscentrale in Tilburg. Geen gehoor. Weer K*T. Overnachten in de boot is geen optie. De meeste spullen zijn (zeik)nat van de regen. Na kort overleg besluiten we de Waterman en Bootsman aan te meren in een nabij gelegen doodlopende gracht. Vooraf eerst even zwager Michel gebeld met de mededeling dat we in NOOD zitten. Nog geen drie kwartier later rijden we al richting Terheijden waar onze auto's staan. Als de weergoden het toelaten varen we morgen de Waterman en Bootsman terug naar Terheijden.

BEDANKT MICHEL! Je hebt vanavond een gratis boottochtje met Bootsman en één met de Waterman verdiend. Wel bij droge én zonnige omstandigheden.

UPDATE: Zondag 20 augustus
De Waterman en Bootsman drijven weer in hun vertrouwde omgeving. Zondagochtend zijn ze vanuit Oosterhout, via de Marksluis, terug naar Terheijden gevaren.

» Foto's vaartocht Terheijden - Drimmelen

P.S.: Als bij een volgende vaartocht Teletextpagina 704 meldt dat de kans op neerslag >60% is, varen we NIET uit.