Hans Postelmans Breda © 2005-2008 - singelloop breda 2008 - dwars door dongen - dorpsloop - terheijdenloop - dauwrennen foto's - warandaloop 2007 - Dordrecht by Night - Herfstmarathon - Breda by Night - treinen botsen op hsl-zuidtraject - uitslag examen vaarbewijs 1 vb1 - rampenoefening hsl-zuid
LifeBlogAvonturen met BootsmanPhotoBlog

17 augustus 2006

Scheepsvaartverkeerswet...

De verkeersregels op de openbare weg zijn niet te vergelijken met de verkeersregels op het water. Tot april van dit jaar had ik nog nooit te maken gehad met verkeersregels op het water. Oké, beroepsvaart heeft altijd voorrang op pleziervaart. Dat wist ik al wel. Net zo goed dat ik wist dat stuurboord aan de rechterzijde van een schip zit en bakboord vanzelf aan de linkerzijde. Op het moment dat Bootsman feestelijk te water werd gelaten ben ik me bewust geworden van het feit dat ik als schipper van een pleziervaartuig helemaal geen kennis heb van de Scheepsvaartverkeerswet(SVW) en al helemaal niet van het Binnenvaartpolitiereglement (BPR).

Zonder enige kennis
Bootsman kan niet harder varen dan 20km/u. 8 km/u is wel zijn max met de 5pk Johnson. Bootsman is niet langer dan 20 meter maar een sloepke van 4 mtr. Dus varen met Bootsman mag gewoon ZONDER Vaarbewijs en ZONDER dat ik OVER enige kennis van de SVW of BPR beschik.

Watersportcursus
Voor mij persoonlijk een niet wenselijke situatie. Daar moest dus iets aan gedaan worden. En zo zal geschiede, met ingang van september start ik samen met nog twee andere schippers in spé met de cursus Vaarbewijs I. Tijdens vier cursusavonden wordt ik helemaal bijgepraat over alle (verkeers)regels die op het water gelden. Na die watersportcursus ga ik natuurlijk het examen Vaarbewijs I met goed gevolgd afleggen.

Wordt vervolgd...

UPDATE 19 augustus 2006
De cursusboeken zijn vandaag door TPG gebracht. De factuur trouwens ook!



» Bootsman vaart naar Breda
» Eerste boottocht Bootsman





Trefwoorden: placom boten anwb watersport cursussen





© 2005-2009 Hans Postelmans