Hans Postelmans Breda ©2004-2007
LifeBlog

19 augustus 2006

Marksluis blijft gesloten...

Al weken is Bootsman niet uitgevaren vanwege onbestendige weersomstandigheden. Ondanks de onheilspellende neerslagpercentages op diverse weerwebsites hebben we vanmiddag toch de stoute schoenen aangetrokken en zijn Bootsman en de Waterman, onder een lekker zonnetje, uitgevaren voor een vaartocht van ruim twee uur richting Drimmelen. Matthijs en Thomas zijn ook mee. Halverwege de route passeren we de Marksluis. Ook best spannend, want Bootsman werd (bij mij weten) nog nooit geschut.

Als we de Markssluis naderen zijn de sluisdeuren dicht en staan de lichten op rood. Even wachten dus. Enkele minuten later veranderen de sluislichten in een rood en een groen licht. Teken om de Waterman en Bootsman klaar te maken voor het invaren van de sluis. De sluisdeuren openen idd en als deze helemaal open zijn gaat het sluislicht helemaal op groen. Invaren maar. Het schutten gaat zonder problemen. Wel zien we achter ons hele donkere luchten. Dat voorspeld niet veel goeds. Voor deze gasten trouwens ook niet. Die zijn er even later gloeiend bij. We weten het tot de haven van Drimmelen droog te houden. Als we in de Restaurant de Branding ons eerste consumptie nuttigen barst de hel los. Onweer en veel, heel veel regenwater zien we uit de hemel vallen. Anderhalf uur later is het bijna droog. De Wiener Snitzel smaakte ons best en we besluiten na het leegscheppen van de Waterman en Bootsman rap terug te varen naar Terheijden.

Matthijs en Thomas laten we in Drimmelen achter. Die worden later opgehaald door Jolanda. We vinden het niet verantwoord om hen beide mee terug te laten varen. Onbestendige weersomstandigheden! Goed gedacht bleek achteraf.
Jeroen en ik vertrekken omstreeks 19.15 uur uit de jachthaven van Drimmelen. Ingepakt in regenkledij en elk voorzien van een parapluke.
Halverwege de eerste stuk (Drimmelen - Oosterhout), onder het viaduct op de A59 (Maasroute), schuilen we voor weer een HOOSBUI (geen onweer). 15 minuten later klaart de hemel weer op en kunnen we verder varen richting de Marksluis in Oosterhout.

Daar aangekomen staan de sluislampjes op rood. "ALLE sluislampjes staan op ROOD", denken Jeroen en ik . De Marksluis blijft ook na twintig minuten hoopvol dobberen voor de sluis potdicht. K*T! Gelukkig hebben we telefoon en een PDA (Lang Leve Web 'n Walk) aan boord. Via het thuisfront (Thomas is inmiddels thuis) laten we zoeken naar Marksluisinfo op het www. Thomas vindt die ook. "De Marksluis schut niet meer na 16.00 uur op zaterdag", zegt Thomas. Een gevoel van onmacht (GEEN PANIEK) maakt zich meester van de (on)ervaren schippers . Thomas vind ook een telefoonnummer wat later een faxaansluiting blijkt te zijn. We surfen verder middels de PDA en vinden een telefoonnummer van de sluiscentrale in Tilburg. Geen gehoor. Weer K*T. Overnachten in de boot is geen optie. De meeste spullen zijn (zeik)nat van de regen. Na kort overleg besluiten we de Waterman en Bootsman aan te meren in een nabij gelegen doodlopende gracht. Vooraf eerst even zwager Michel gebeld met de mededeling dat we in NOOD zitten. Nog geen drie kwartier later rijden we al richting Terheijden waar onze auto's staan. Als de weergoden het toelaten varen we morgen de Waterman en Bootsman terug naar Terheijden.

BEDANKT MICHEL! Je hebt vanavond een gratis boottochtje met Bootsman en één met de Waterman verdiend. Wel bij droge én zonnige omstandigheden.


UPDATE: Zondag 20 augustus
De Waterman en Bootsman drijven weer in hun vertrouwde omgeving. Zondagochtend zijn ze vanuit Oosterhout, via de Marksluis, terug naar Terheijden gevaren.



» Foto's vaartocht Terheijden - Drimmelen



P.S.: Als bij een volgende vaartocht Teletextpagina 704 meldt dat de kans op neerslag >60% is, varen we NIET uit.





Trefwoorden: knmi waterhoos wateroverlast




17 augustus 2006

Scheepsvaartverkeerswet...

De verkeersregels op de openbare weg zijn niet te vergelijken met de verkeersregels op het water. Tot april van dit jaar had ik nog nooit te maken gehad met verkeersregels op het water. Oké, beroepsvaart heeft altijd voorrang op pleziervaart. Dat wist ik al wel. Net zo goed dat ik wist dat stuurboord aan de rechterzijde van een schip zit en bakboord vanzelf aan de linkerzijde. Op het moment dat Bootsman feestelijk te water werd gelaten ben ik me bewust geworden van het feit dat ik als schipper van een pleziervaartuig helemaal geen kennis heb van de Scheepsvaartverkeerswet(SVW) en al helemaal niet van het Binnenvaartpolitiereglement (BPR).

Zonder enige kennis
Bootsman kan niet harder varen dan 20km/u. 8 km/u is wel zijn max met de 5pk Johnson. Bootsman is niet langer dan 20 meter maar een sloepke van 4 mtr. Dus varen met Bootsman mag gewoon ZONDER Vaarbewijs en ZONDER dat ik OVER enige kennis van de SVW of BPR beschik.

Watersportcursus
Voor mij persoonlijk een niet wenselijke situatie. Daar moest dus iets aan gedaan worden. En zo zal geschiede, met ingang van september start ik samen met nog twee andere schippers in spé met de cursus Vaarbewijs I. Tijdens vier cursusavonden wordt ik helemaal bijgepraat over alle (verkeers)regels die op het water gelden. Na die watersportcursus ga ik natuurlijk het examen Vaarbewijs I met goed gevolgd afleggen.

Wordt vervolgd...

UPDATE 19 augustus 2006
De cursusboeken zijn vandaag door TPG gebracht. De factuur trouwens ook!



» Bootsman vaart naar Breda
» Eerste boottocht Bootsman





Trefwoorden: placom boten anwb watersport cursussen




11 augustus 2006

Bootsman bijna kopje onder...

Door omstandigheden en vakantie in het buitenland is Bootsman al twee maanden niet van zijn aanlegplaats vandaan gekomen. In die twee maanden is er (weet ik nu) een boel nattigheid gevallen.

Gisteren was ik voor een uitgebreide inspectie van Bootsman in de haven waar hij ligt afgemeerd. Bij een eerste aanblik (van enige afstand) leek alles in orde. Maar bij een tweede aanblik (van dichtbij) werd duidelijk dat Bootsman water maakte en dat hij dat al geruimde tijd deed. Het achtersteven van Bootsman stak nog maar 10 centimeter boven het water uit terwijl de boeg wilde opstijgen. Een inspectie onder het dekzeil wees al snel uit dat er zeker 200 ltr. water in de ruimen van Bootsman stond. Met behulp van een bouwemmer (Gamma?) van Jeroen (de Waterman had last van een waterzak) lag Bootsman na een half uurtje Markwater scheppen weer horizontaal in het water.

De boosdoeners van deze wateroverlast zijn de zandzakken. Of beter gezegd, het ontbreken ervan. De zandzakken behoren te hangen aan het dekzeil aan stuur- en bakboordzijde. Door het gewicht trekken ze het dekzeil mooi strak waardoor hemelwater geen kans krijgt om waterzakken op het dekzeil te vormen bij hevige regenval. Blijkbaar zijn de plasticzakken waar het zand in zat door invloed van het havenwater vergaan. Dit weekend dus nieuwe zandzakken maken die wat langer meegaan want er komt nog een boel water uit de hemel volgende week (zegt Erwin Krol).


» Foto's 'Veel hemelwater'
» Bootsman gedoopt en te water gelaten




Trefwoorden: knmi waterhoos schipbreuk boegdeur